Felande meny i wordpress
Har problem med en hemsida som jag har i wordpress, temat är nyaste versionen av Mystique.
Problemet är att när man använder explorer (ej nyaste) så hamnar rullmenyn bakom allt annat så man kommer ej åt sidorna.
Har även skrivit en tråd om detta på hemsidor men nu såg jag att denna sida finns och tänkte att jag kanske kan få mer hjälp här inne?
Problemet uppkom när jag installerade nya versionen av temat - innan fungerade det felfritt.
Fick ett tips på att kolla css:en för ie inne på hemsidor.ifokus vilket ser ut såhär:
/* Internet Explorer 6/7 bug-fixes -- incomplete */
pre{word-wrap:break-word;}
.clear-block{
zoom:1;
display: block;
}
Någon som vet vad felet kan vara? Någon som vet hur man löser det?
Hemsidan det handlar om är för en ideell djurskyddsförening så jag/vi har tyvärr ingen ekonomi för att betala för hjälpen utan hoppas att det finns någon godhjärtad person som kanske vet hur man löser detta.
(hoppas jag lagt inlägget i rätt kategori)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Sitter tyvärr inte på windows så kan inte kolla om det fungerar. Men att element hamnar under andra beror på vilken prioritet dem har att visas. Detta går att justera med attributet z-index i css.
Ju större värder på z-index ett element har, ju "högre upp" i designen visas det.
Testa att lägg till följande rad i klassen children i css-filen:
EDIT:
Hittade ingen klass som heter så i css-filen. Lägg till följande längst ner i core.css:
.children {
z-index: 100 !important;
}
#1 Tack för svar, har testat att lägga in klassen du skrev ut men tyvärr så blev det ingen skillnad 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vilken version av IE använder du?
Internet explorer 7
Men varför jag vill att det ska fungera i äldre webbläsare är för att det är så otroligt många som inte har nyaste versionen och de allra flesta har även explorer.
Målgruppen till hemsidan, eller ja, de som går in för att kolla på katterna och kanske adoptera är vad jag tror inte direkt några datasnillen (mycket äldre personer som är nybörjare med dator och internet) så de har inte webbläsaren sin uppdaterad. Och när de inte kan navigera runt på hemsidan så tappar de intresset och surfar vidare 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Installerade 7:an, får samma problem.
Du kanske kan testa att sätta z-index på klassen page-content till 1 också, alltså längst ner i core.css:
.children {
z-index: 100 !important;
}
.page-content{
z-index: 1 !important;
}
Hm, det verkar inte fungera heller?
ser nu något som jag antagligen inte sett för i ie, längst ner står det:
färdig, men sidan innehåller fel
Kollade lite i core.css och där finns den en klass för menyn tror jag om jag förstått rätt? Klistrar in här nedan då jag får för mig att det är i den man ska ändra/lägga till något?
.nav-main li.open > a, /* javascript triggered class (maintain the hover style during menu hide delay) */
.nav-main li:hover > a{
color:#2d8ac7;
text-shadow: none;
}
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
IE7 är tydligen inte kompatibelt med z-index om inte positioneringen sätts till relative. Har testade med detta och det verkar funka:
#header {
**z-index: 100;
**position: relative;
}
.page-content{
z-index: -1;
position: relative;
}
Då ska alltså de tidigare bort först så de inte sabbar för varandra 
#7 Tack ska testa! Men ska dessa ligga i cssen för core eller ie?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Testade att lägga in i ie och då fungerar det!
Men, rullisten syns bara när man har musen på menyn - vill man gå ner till en länk i rullisten så försvinner den 
Har du en lösning på det också? 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ah, javascriptet verkar inte finna menyn om den är positionerad till relativ. Verkar funka med absolut istället:
#header {
**position: absolute;
}
.page-content{
}
Det fungerade!
Men
Nu blev hela sidan tokig, ser ut som att allt under headern hamnade längst upp på sidan, alltså hoppade upp ett snäpp.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Det var det jag trodde men blev inte så när jag testade 
Eftersom page-content är realtivt positionerad kan du lägga till top-argumenter och det antal pixlar som header är hög:
#header {
**position: absolute;
}
.page-content{
**z-index: -1;
top: 290px;
**}
#13 Hm, nu kan jag klicka på menylänkarna men det blev ett 290px tomt fält längst upp och sidan ser fortfarande lite konstig ut 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ser ut som du lagt till top i #header och inte i .page-content? 
#15 Hm men det har jag inte? såhär ser filen ut som jag laddat upp:
/* Internet Explorer 6/7 bug-fixes -- incomplete */pre{word-wrap:break-word;}.clear-block{
zoom:1; display: block;}
#header {
z-index: 100;
position: absolute;
}
.page-content{
top: 290px;
}
Kan den ha hamnat fel ändå? Testade att byta så den ligger i #header men då blev det ännu knasigare :-/
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Puff!
Jag behöver fortfarande hjälp med detta 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se