Webbprogrammering iFokus

Webbprogrammering

Etikettphp-mysql
Läst 1779 ggr
[Fibbe]
2011-07-04 11:34
0

Hemsida med eget klassgalleri

Nu har jag gjort klart min mormors fotohemsida.

http://yvonnestridsberg.com

Har gjort den av ett eget galleri av klasser i PHP som gör det simplare att programmera.

Exempel för inloggning:

$USER->login($_POST['username'], $_POST['password']);

Registrering av användare:

$USER->register($_POST['username'], $_POST['password']);

Osv…

Jag kommer publicera galleriet med API så fort jag får tillgång till min odinarie dator. Förhoppningsvis till helgen!

[Fibbe]
2011-07-04 11:40
0

Det ingår även ett enkelt template-system i klassgalleriet. Så att det är väldigt simpel att separera HTML från PHP.

Mappsystemet:

Galleri -> Php-filer

Template -> Galleri -> Html-filer

Sen ställer man in templaten och visar via html-filen:

$template = new Std_Template;
$template->title = "Title";
$template->menu = $MYSQL->execute("SELECT * FROM menu");
$template->menu_trig = $URI->value(1);
$template->user = $USER;
$template->display("galleri/show.php");

Header och footer fil ställs in i en subklass från Template så att dessa inte behöver anges varje gång.

Sweelin
2011-09-09 21:47
0

Vad kul! Funktionell sida, men det ser lite speciellt ut med den stora uppgifterna på sidan, det hade varit bättre om du bytte teckenstil och lite mindre kanske?

Går media så har gjort många hemsidor och håller på med mycket design Flört

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sweelin
2011-09-09 21:54
0

Och kanske den lilla lilla sutan "logga in" borde vara lite mer synlig? Flört Jag vet inte om du vill ha konstruktiv kritik men något jag tycker, sen är det upp till dig om du lyssnar Förvånad Skulle även sätta logga in antingen uppe i högra hörnet eller ovanför din bricka till vänster

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

MichaelE
2011-10-02 20:53
0

Borde det inte vara bättre att hämta bilderna med hjälp av javascript än att belsta servern med php?

I allmänhet ska man belasta servern så lite som möjligt.

[Fibbe]
2011-10-03 07:12
0

Förstår inte hur du menar?

Oavsett om du hämtar sökvägen till bilderna via php eller via javascript belastas servern på samma sätt. Bilderna laddas ju i vilket fall ner till klientdatorn.

För att hämta bildadressen vis javascript måste du fråga databasen vilken länk som ska hämtas. För att fråga databasen krävs php. Det är omöjligt att komma från.

MichaelE
2011-10-03 14:50
0

#5 Det jag menar är att javascript enbart belastar webbläsaren medan php är ett skript som körs på servern - vilket belatar den mer än att bara hämta filerna.

[Fibbe]
2011-10-03 17:15
0

Förstår fortfarande inte!

Med javascript:

1. Javascript frågar en php-sida, vart finns bilderna?
  2. Php-sidan frågar databasen, vart är bilderna?
  3. Databasen svarar: /bild1.jpg, /bild2.jpg …
  4. Php-sidan säger: /bild1.jpg, /bild2.jpg …
  5. Javascript får sökvägarna och säger till webbläsaren vart de är och webbläsaren laddar ner dem

Med php direkt:

1. Php-sidan frågar databasen, vart är bilderna?
  2. Databasen svarar: /bild1.jpg, /bild2.jpg …
  3. Php-sidan skriver direkt till webbläsaren vart bilderna är och webbläsaren laddar ner dem.

Blir ingen skillnad alls förutom att webbläsaren får jobba mer om man använder sig av javascript. Eller?

MichaelE
2011-10-03 22:27
0

När du använder javascript så behöver du inte php för att hämta filerna, eller hur?

[Fibbe]
2011-10-04 08:56
0

Sökvägarna ligger ju i databas, och det är bara php som har tillgång till databasen

MichaelE
2011-10-05 14:00
0

#9 TRor jag förstår det hela, du har gjort så att man kan ladda upp foton och de sparas då i databasen och inte på servern, har jag rätt?

[Fibbe]
2011-10-05 14:55
0

Bilderna sparas på servern men sökvägen tillsammans med bildkategori, ett id för att göra kommentarer möjligt, titel datum osv… sparas i databasen.

Det är alltså en textsträng som hämtas via php. Själva nedladdningen av bilden sker mellan servern och webbläsaren.

MichaelE
2011-10-06 12:02
0

Okej, då förstår jag.