Lön för att bygga hemsida
Hej!
Min bror har en kompis som äger ett glasmästeri och de vill ha en hemsida och frågade mig om jag ville bygga den mot ersättning. Jag kommer bygga den helt från grunden, de har inga egna idéer alls utan jag får väl antagligen göra några förslag och så samt bygga en grafisk profil.
Nu undrar jag, hur mycket är lämpligt att ta betalt?
Jag har ingen utbildning utan har lärt mig allt själv och detta är första hemsidan jag bygger mot pengar. Men har tidigare byggt flera ideellt och åt mig själv.
Och om jag ska dit och ta bilder hur mycket ska jag ta för det?
Och hur mycket ska jag ta för att uppdatera den?
Snabba svar uppskattas!
Tack på förhand!
Det enklaste är nog att prata med glasmästeriet och komma överens med dem.
Jobbade ett tag med ett gäng glada amatörer som byggde hemsidor till företag med Joomla, det är alltså ett färdigt system man enbart gör designen till. Väldigt smidigt och man slipper göra massa administration. Vi tog runt 2000 för att göra en vanlig enkel webbsida med 60 minuters utbildning till personalen.
Ville kunden ha något mer gjorde vi ett avtal på det extra arbetet. Där vi räknade ut ungefär hur lång tid det skulle ta och tog 300kr/timme.
Det är nog lämpligt att använda ett färdigt CMS (T.ex. joomla, wordpress, osv…) om du inte är helt säker på hur man bygger säkra hemsidor. Tråkigt för företaget om den blir hackad och går ner. Det blir även enklare för dig samt att det är lätt att underhålla.
Inte så van vid att använda färdiga system, vad kostar tex joomla?
Dock förstår jag inte riktigt varför någon skulle försöka hacka ett glasmästeris sida…
Joomla är gratis och fritt att använda, du får inte sälja själva systemet men du får sälja din tjänst att sätta upp systemet åt din kund. Lika med wordpress.
De flesta hackare har hacking som en hobby, för att det är kul och för att visa att det går. Hobbyhackare går sällan in på en sida och tänker "Den här sidan ska jag hacka". Istället använder man google och söker på speciella ord och får då träff på sidor som inte är helt säkra.
Det är alltid vettigt att bygga säkra sidor även om man inte tror att någon kommer försöka ta sig in eller förstöra sidan.
Här finner du joomla:
http://www.joomla.org/