Webbprogrammering iFokus

Webbprogrammering

Etikettövriga-diskussioner
Läst 908 ggr
[SvenA]
2011-05-24 10:17
0

Skärnläsare

Jag hoppas att du även lär ut hur man bygger systemen så att även vi som läser med skärmläsare kan vara fullt delaktiga på webben Det finns två stora skärmläsare som vi får som hjälpmedel och det är Dohlpins HAL eller JAWS det finns tydligen en skillnad på dessa men jag vt inte vilken skillnaden är Jag själv läser med HAL Man ska också veta att skärmläsare inte kan tolka bildfiler samt att vi inte kan dra och släppa filer eftersom vi inte ser dataskärmen och vet alltså inte heller vart man skahitta filen eller vart man ska dra den

[Fibbe]
2011-05-24 15:37
0

Hej SvenA!

Att få ett webbsystem att passa skärmläsare så bra som möjligt är mer en designfråga. Vi kommer gå djupare i systemet och bygga själva stommen till en fungerande webbsida, och inte fundera så mycker på designfrågor.

Jag kan dock läsa på lite, om hur skärmläsarna fungerar, och se om det går att bygga ett system som ger en valmöjlighet att visa innehållet anpassat till just skärmläsare, om det visar sig ett intresse för detta.

Jag ska ha det i tanken!

ryttarn
2011-05-26 11:39
0

Nu var det väldigt länge sedan som jag jobbade med Dolphins system. Men på den gamla goda tiden (början av -90 talet) vet jag att det fanns ett API till HAL som man kunde skicka textsträngar för att ge användaren utökad information. Jag vet inte om detta finns kvar i nyare versioner, men om det gör det är det en väldigt smidig väg att förbättra tillgängligheten för synsvaga.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Ahlea
2011-05-28 10:09
0

HTML5 kan kanske räknas till detta endå, de nya taggarna med "roller" ger ju större möjlighet att beskriva innehållet på sidan.

http://cssgallery.info/how-screen-readers-speak-a-page-with-html5-and-aria/

http://www.accessibleculture.org/research/html5-aria/

johan
2011-05-30 08:49
0

Att få en sajt skärmläsarvänlig handlar till stor del om samma saker som att få den sökmotor-vänlig. Allt bra man gör för SEO ger med andra ord även vinster för tillgänglighet.

Mvh // Johan