Annons:
Etikettövriga-diskussioner
Läst 5115 ggr
Lotoz
11/11/15, 11:47 PM

Ser det här Ok ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Vi har hållit på lite i skolan med våra hemsidor, jag undrar bara om koden ser bra ut? Är det rätt uppbyggt alltså, konstruktionen på koden.

Tack mvh

Peace

Annons:
smellcaramell
11/12/15, 12:16 AM
#1

Jag själv föredrar kod med bättre indentering typ:

     

  •           Länk text

         

  • Dessutom vill jag helst ha styling i ett separat dokument med CSS men vet ej hur långt ni kommit med kodningen än :)

    Edit: dock är indenteringar och liknande en smaksak, huvudsaken är att man har samma stil genom hela koden :)

    Lotoz
    11/12/15, 12:19 AM
    #2

    #1 Tack för svaret, hehe tyvär är webprogrammering inte min starka sida, jobbar hellre med c++, vb etc :)

    Peace

    smellcaramell
    11/12/15, 12:22 AM
    #3

    Ett tips är att öppnings och stängningstaggen ska ligga på samma lodräta linje, något de inte gör nu :) då är det lätt att se om man glömt att öppna/stänga någon tagg, typ som nu när du glömt stänga Table taggen och Tr taggen, vet ej om du missat några till då jag inte granskat koden ingående. Kan bifoga några länkar strax där man kan validera sin kod :) dock måste man ändå kolla koden men det ger en fingervisning )

    smellcaramell
    11/12/15, 12:23 AM
    #4

    http://validator.w3.org/

    http://jigsaw.w3.org/css-validator/

    den första är en validator för html och den andra är för CSS :)

    Lotoz
    11/12/15, 12:43 AM
    #5

    #4 Oj tack för hjälpen, har inte tänkt på att taggarna kan ligga lodrätt för att göra de enklare. Tack för länkarna också, blir nog att testa hela hemsidan genom den:)

    mvh

    Peace

    IdaT
    11/13/15, 10:11 AM
    #6

    Utöver det som nämnts tidigare skulle jag se till att ändra menyn så att alla a-taggar är innanför li-taggarna. Jag skulle också bli striktare med att styra allt utseende med css (gärna i den externa filen) och inte med html (tabellen, bilden och paragrafen). Varför är tabellen en tabell?

    Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
    Följ min vardag med djuren på bloggen.

    Annons:
    Lotoz
    11/16/15, 2:55 AM
    #7

    #6 Tack för svaret, det är ungefär såhär vi lärt oss skriva koden i skolan dock:)

    Peace

    Upp till toppen
    Annons: