Annons:
Etikettövriga-diskussioner
Läst 4625 ggr
gudilondon
2015-09-15 20:22

HTML-Editor

Jag har en hemsida som jag lade upp för ett antal år sedan. Använde mig av FrontPage, men har även själv "knackat kod".

Det har hänt mycket på dessa år och jag skulle vilja ha tips på en bra HTML-Editor (heter det så fortfarande)? Känner mig som en stenåldersmänniska då allting utvecklas i sådan rasande fart.

Annons:
Stephanie
2015-09-15 20:24
#1

Notepad++ tycker jag är väldigt enkelt och smidigt om man skriver sin egen kod, men man får ju inte mycket "hjälp" av det å andra sidan. Inga förslag eller snabbinmatning.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Inkanyezi
2015-09-15 20:35
#2

Bluefish är en.

Henrik Larsson
2015-09-15 20:39
#3

sublime 2 
komodo edit

Jobbar på www.swehobby.se

yeahsica
2015-09-15 22:47
#4

Här finns en tråd med en lista över populära editors. Använder själv Sublime Text 2 (till HTML, CSS & PHP).

gudilondon
2015-09-16 17:31
#5

Tack tack 😃

[Kritan]
2015-09-19 10:13
#6

Idag behöver du inte "knacka kod". Använd ett grafiska verktyg på ett webbhotell och ladda sen ner mallen.

Annons:
Stephanie
2015-09-19 11:07
#7

#6 Ser inget negativt med att lära sig skriva koden själv. Att använda sig av WYSIWYG-program däremot är mer en fulknepslösning som ofta är svårare att rätta till om det blir något fel.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

gudilondon
2015-09-19 16:04
#8

Jag kommer att "knacka kod" igen.  För närvarande är jag lite ringrostig men börjar man så kommer det förhoppningsvis att klarna igen. Minnet är inte som det var en gång i tiden. 😉

Dock ska jag försöka få tag på en bra HTML-Editor. Har fått lite tips nu och ska ut och "jaga".

thenameless
2015-09-21 20:40
#9

Att använda editorerna och andra diverse program ger en massa "fulkod" som gör det svårt att gå till baka och "frikoda"… Så om man planerar på att komma tillbaka i gammal god form igen är det kanske inte bästa rådet?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

deeman
2015-10-14 07:30
#10

Rek. Sublime Text 3 alt. Brackets i kombination med Chrome och funktionen "live preview", blir som en egen liten lösning för en "HTML/WSIWYG-EDITOR".., supernice med splittade skärmar.
#6 Du har en bra ståndunkt i det du säger, dock är råkodare lite utdöende iom att det blir allt mer vanligt med "CMS" eller "Dra och släpp"- editorer. Dock bra att lära att koda för att förstå en viss grund och struktur.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


johan
2015-10-14 22:22
#11

De populäraste bland proffset skulle jag säga är Sublime Text, WebStorm eller Visual Studio. 

Min favorit för webbutveckling är utan tveksam WebStorm. Kanske inte världens snyggaste, men det finns ingen editor som hjälper till så mycket när du skriver html, css eller javascript själv.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Anita-
2016-07-02 11:20
#12

Börjar med att säga ett ödmjukt förlåt, känns som om att svära i kyrkan när jag ställer min fråga här ;-) Hoppas någon vill/kan hjälpa mig…
Jag har en äldre Hemsida i Frontpage som jag vill fortsätta att uppdatera…undrar om det finns något nyare program WYSIWYG som är kompatibelt med Frontpage eftersom det inte finns några uppdateringar till Frontpage längre?

Inkanyezi
2016-07-02 11:46
#13

#12 Jag förstår inte vad du menar med "kompatibelt med Frontpage", och jag tror inte att det ens är någon mening med "kompatibilitet" när det gäller din framtida användning av webeditor. Det är ju inte någonting "Frontpage-specifikt" du i regel behöver åtgärda, och i de fall det är så, är det ju snarare en nackdel om programmet du väljer liknar Frontpage i sitt arbetssätt.

Det man vill ha i en ny webeditor är väl snarast att den klarar nya metoder och kan rätta till fel i struktur och skript på sidorna, inte att man ska låsa fast sig i omoderna metoder eller trasslig struktur.

Annons:
johan
2016-07-02 12:01
#14

Det närmaste Frontpage du kommer är nog Expression Web, men även den slutade utvecklas för flera år sedan.

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=36179

Adobe har väl också ett par program för webbpublicering utan att behöva kunna html och css som man kan titta på. Tänker t ex på Dreamweaver, Muse och Animate.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

thenameless
2016-07-02 12:12
#15

Notepad++ Är en av de bättre som lämnr lite llr ingen fulkod i texten som jag talat om ovan. Den är dssutom gratis. fast man måste ju kunna en del kommandon .Går inte att köra som total nybörjae.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Anita-
2016-07-02 12:13
#16

För all enkelhets skull, min Hemsida är rätt stor, så hade jag någon idé om att kunna "importera" det som redan finns till en annan WYSIWYG, (kan inte tyvärr inte koda) och att göra om allt från noll känns väldigt oöverstigligt, www.sannafjallet.se

thenameless
2016-07-02 12:16
#17

Det borde väl g? alla editorer kan ju öppna html och ett flertal andra "språk"

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Anita-
2016-07-02 12:22
#18

Åh thenameless, tror du det, det skulle verkligen underlätta mitt liv… vet någon vilken som är lättast att arbeta i, typ Frontpage… förlåt igen en okunnig ;-)

thenameless
2016-07-03 07:50
#19

#18 Både Frontpage och Notepad++ Kan du öppna dina dokument/hemsida i Fördelen med dem är ju att den sätter olika fonter och färger på "kommandona" i texten så du ser vart de är och är kommandot felskrivet är färgen annorlunda (i Notepad).

Kanske finns det en gratisversion/demo på Dreamweaver du kan använda också? om du bara vill gå igenom koden snabbt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

johan
2016-07-03 11:05
#20

Om man inte kan programmera tror jag på riktigt att det bästa är att köra typ en Wordpress.com eller Squarespace-sida. Varför ens hålla på med något installerat program?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
thenameless
2016-07-03 14:11
#21

sant

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: