Annons:
Etikettövriga-diskussioner
Läst 1885 ggr
Ketang
2015-07-16 21:19

Självlärd eller utbildning?

Hej!

Jag är HELT obildad vad gäller teknik och datorer. Men är så sugen på att Starta en sajt och driva i vinstsyfte. Jag har kikat lite på olika utbildningar, men efter som jag har hus/familj/barn osv har jag svårt att utbilda mig på annan ort.

Går det att läsa sig detta på egenhand eller är en utbildning att föredra?

Annons:
yeahsica
2015-07-16 21:54
#1

Det går absolut att lära sig på egen hand! Det gäller väl som med allt annat att man verkligen vill lära sig dock. Med utbildning får man ju mycket "gratis" medan man brukar få jobba lite hårdare om man vill lära sig själv.

Nu för tiden behöver man egentligen inte göra så himla mycket själv heller egentligen eftersom det finns så många färdiga lösningar. Det går att sätta upp en sajt nästan helt utan förkunskaper och sedan lära sig på vägen om man vill anpassa sin hemsida på något sätt.

Det lättaste om man är nybörjare, och vill få upp en sajt så snabbt som möjligt, skulle jag säga är att använda sig av WordPress. WordPress är ett verktyg för att publicera hemsidor och för att hantera informationen på hemsidor. Eftersom WordPress är så stort och används av så många finns det massvis med guider att hitta på nätet, även på svenska.

Det enda du behöver köpa då är en  domän och plats på ett webbhotell. De stora svenska webbhotellen (t.ex. Binero, One.com eller Manufrog) har så kallade "enklicks-installationer" av WordPress, vilket innebär att du bara följer en kort steg-för-steg-guide och sedan har du din sajt uppe på nätet och klar :)

Om du bestämmer dig för att gå en kurs skulle jag rekommendera dig att först fundera på vad du vill ha ut av kursen. Vissa kurser är mer tekniska och vissa är mer praktiska. De tekniska kurserna kommer lära dig hur du gör en hemsida från grunden, men om du inte sedan på egen hand lär dig mer kommer din hemsida kanske inte bli så konkurrenskraftig eftersom du bara har lärt dig grunderna. De praktiska kurserna är snarare inriktade på resultat och kanske snarare är till för sådana personer som inte är så himla intresserade av teknik, utan bara vill ha sin hemsida publicerad så snabbt och smidigt som möjligt.

(Jag såg att Studiefrämjandet har en kurs i WordPress, både på plats i Stockholm och via distans. Se här: http://www.studieframjandet.se/Stockholms-lan/Mojligheter-hos-oss/Ga-en-kurs-/Data--Ekonomi1/WordPress/).

Ketang
2015-07-26 20:58
#2

Jag har haft en WordPress blogg, men går det att använda det som hemsida också? Längesen jag var inne där nu.

yeahsica
2015-07-26 22:13
#3

Hade du den på Wordpress.com eller en egen installation på ett webbhotell? Om du hade den på ett webbhotell går den att göra om till hemsida.

Ketang
2015-07-27 21:37
#4

Jaha! Nej jag hade den på wordpress.com

eliasn
2015-07-31 01:24
#5

Även om utbildning vid ett lärosäte är väldigt bra så kan du lära dig i princip vad som helst hemifrån. Förutsatt att du har ett genuint intresse. Du kan även kika på Udacity och Coursera om du vill gå nätkurser. Mycket är gratis.

thenameless
2015-08-04 18:53
#6

både och fungerar jag har gått en grundkurs resten lärde jag mig på nätet. finns en massa bra sajter för nybörjare

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Upp till toppen
Annons: