Annons:
Etikettövriga-diskussioner
Läst 1590 ggr
mallabralla
2015-04-30 21:55

problem med scrollbar till iframe

vet ej vilken grupp detta tillhör men jag har problem att få till scrollbar till min iframe. 

alla undersidor på hemsidan är kopplad till en iframe men när jag tittar på resultatet i webbläsaren så är sidorna kapade inne i iframen och ingen scrollbar dyker upp (det går dock att scrolla med musen)

jag har försökt otaliga saker som att lägga till scroll yes, overflow visible etc etc men inget funkar.

är det någon som kan hjöälpa mig och titta på koden och säga vad jag skall göra och varför det är på detta sätt?

jagh vet att man kan skapa hemsidan i div taggar men jag trivs med iframes

mvh//malin d

såhär ligger undersidorna kopplade till iframen:

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
yeahsica
2015-04-30 23:29
#1

Har du testat att lägga till "!important"? Annars vet jag inte..

iframe {

     overflow: scroll !important;

}

MichaelE
2015-05-02 23:29
#2

Jag skulle rekommendera att inte använda iframe.

mallabralla
2015-05-03 21:47
#3

tack #1 skall prova det

Sajtvärd på Perser iFokus

Florrpan
2015-05-09 18:45
#4

Du bör inte bygga en hemsida med iframes, det förstör ALLT, du kan inte ens länka till sidor utan att hemsidans design pajar (eftersom du kör target = iframe)

Testa öppna en av länkarna i en ny flik… ctrl-klicka på menyvalet.

Sen är detta katastrof när det kommer till sökmotorer. Surfar in på iframe länken utan att se "sidan" så att säga.

Notera att "frameborder" har ett stort B. Vet inte om det påverkar något, men det ska vara litet. Annars skriver man border: none; i CSS numera eftersom HTML5 har tagit bort stöd för det. scrolling = yes fungerar inte heller i HTML5.

mallabralla
2015-05-11 17:32
#5

#4

tack, det får bli att bygga om sidan för det funkar inte som jag vill :(

Sajtvärd på Perser iFokus

Florrpan
2015-05-11 18:59
#6

#5 jag är säker på att det går att fixa, men jag rekommenderar STARKT att inte ens försöka. Du gör dig själv en tjänst :)

Sen blir det faktiskt inte svårare att bara göra en ny HTML fil för varje sida.

Annons:
mallabralla
2015-05-12 20:10
#7

#6

nej bara det att sidan skall skötas av en mindre kunnig webmaster och jag är rädd att denna kommer råka mixtra med själva ramen jag lagt om hen får tillgång till mer än det som skall ändras i mittpartiet, webmastern var van vid iframes och klipp och klistra så var därför jag ville hålla mig till detta. tack för svaren

Sajtvärd på Perser iFokus

Florrpan
2015-05-12 20:17
#8

Smidigare att lära sig bygga med Wordpress så slipper han ändra direkt i filerna :)

mallabralla
2015-05-12 21:32
#9

#8

ja men då får jag inte layouten som jag vill ;) tack iaf

Sajtvärd på Perser iFokus

Florrpan
2015-05-13 06:19
#10

#9

Eh, jo det får du. 
Wordpress är endast för hantering av informationen, du skapar själv vilket utseende du vill. Du kan ta din sida och slänga in den på wordpress väldigt enkel.

Upp till toppen
Annons: