Annons:
Etikettphp-mysql
Läst 905 ggr
Perly
2015-01-03 20:56

WP Position på logga och meny?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon "trollkarl" här inne som förstår sig på php och css bättre än mig? 

Min sida, http://www.daperley.com/, är för stunden under ombyggnad och är tänkt att den övre delen ska bli som på bilden här i inlägget, som ni ser på sidan så är loggan just nu felplacerad (och även menyn helt plötsligt?? den satt rätt förut men verkar ha hoppat "bort" helt plötsligt…). Någon som vet hur/ var i koden som detta ska ändras, borde ju vara i header.php filen men hittar inte vad där. :/

Alltid Oavsett

Annons:
yeahsica
2015-01-03 21:32
#1

Det är i CSS:en du ska ändra. Menyn ligger i en tagg som heter #access och den har en width på 100% och är satt till float: left. Om du tar bort width:en och sedan skriver float: right; istället borde själva menyn lösa sig. 

Loggan är satt inuti en

-tagg och dessa tar som standard upp en hel rad för sig själva. Testa att ta bort

-taggarna runt den, så borde menyn och loggan hamna på samma rad. Leta sedan upp taggen "#branding hgroup" i CSS:en och ta bort margin därifrån, så borde loggan hamna i vänster ytterkant.

Testa det, och om det ändå inte är helt löst kan jag kolla igen Glad

===================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

yeahsica
2015-01-03 21:39
#2

Just det, du måste sätta float: left; på loggan också för att den ska hamna på samma rad som menyn. (Du kan nog lägga till det direkt i "#branding hgroup" där du tog bort margin).

yeahsica
2015-01-03 21:39
#3

Just det, du måste sätta float: left; på loggan också för att den ska hamna på samma rad som menyn. (Du kan nog lägga till det direkt i "#branding hgroup" där du tog bort margin).

Perly
2015-01-03 21:42
#4

Menyn verkar ha flyttat tillbaka igen utan att jag ändrat något, mäkta förvirrande.

Tagit bort taggen samt satt margin på none, ingen skillnad ännu men ska vänta en stund o se om det kommer, även tömma cachen en extra gång. Tack för hjälpen. 🙂

Alltid Oavsett

Perly
2015-01-03 22:12
#5

Nu verkar loggan vara på rätt ställe ute i kanten men fortfarande för högt upp.

Tor även att headern har hoppar iväg på Explorer och sitter helt plötsligt bredvid menyn? (vet att det brukar bli så i Firefox ibland men inte varit med om det i Explorer tidigare)

Alltid Oavsett

yeahsica
2015-01-03 22:48
#6

Jag har kollat en del till nu och jag tror inte att det går att lösa på ett enkelt sätt så som koden ser ut nu. Det ligger "gömda" länkar i menyn som gör att menyn och loggan inte får plats på samma rad. Med det gömda tar menyn sammanlagt upp 695px och loggan 407px och maxbredden är ju 1000px.

Dessa gömda grejer består dels av en div, dels av en länk. Div:ar tar som standard upp en hel rad själva så om den ska vara kvar måste den stylas till display: inline-block;. 

Att headern hoppar iväg i IE kan bero på att det fattas en "clear-fix" efter loggan och menyn. Du kan lägga in:

direkt efter menyn för att fixa det.

Annons:
Perly
2015-01-03 23:18
#7

Tack nu verkar headern sitta där den ska på både IE och Firefox. :)

Då ska jag klura på något sätt att banta ner menyn, och få den att sluta hoppa omkring till och från, den verkar nästan leva sitt eget liv till och från.

Alltid Oavsett

yeahsica
2015-01-03 23:24
#8

Vad bra! Hoppas du hittar en lösning på det andra :)

Upp till toppen
Annons: