Annons:
Etikettövriga-diskussioner
Läst 3061 ggr
Michaela-N
2014-10-08 15:29

Vad är hemsidan värd?

Hej!

Fick i uppdrag att designa en företagshemsida åt en vän, givetvis mot ersättning. Vi sa då att jag skulle ta fram ett designförslag och sedan skulle jag och "kunden" komma överens om ett kostnadsförslag.

Resultatet blev http://klickahundcenter.se 

Nu till frågan: Vad kan jag kräva i ersättning? Vad är sidan värd? Sidan tog ungefär 7 timmar att fixa.

Annons:
thegrimmly
2014-10-12 18:21
#1

Det finns lite småbuggar man kan ordna, men det är inte en dålig sida. Du själv kan ju bestämma en timkostnad som du kan ta för sidan, är det privat eller för ett företag du har? Har man grunder till det kan man ta rätt saftigt betalt ca 500kr-750kr/timme, men eftersom att det är en vän, och jag antar att det är privat, så skulle jag säga: Var lite bussig och ta kanske 150-250kr/timme :) Resten är upp till dig

Michaela-N
2014-10-12 19:13
#2

#1 Tack! Vilka småbuggar hittar du? Jag stör mig på att menyn följer med när man scrollar ner på sidan, men det är det enda som jag vet om. Vill såklart veta vilka fler som finns!

Jag gör som sagt detta på min fritid, har inget företag, IT-utbildning eller skattar på det här.

thegrimmly
2014-10-16 14:15
#3

Menyn förstör ganska mycket när den hoppar som den gör, sätt en padding eller margin på containern när du byter menyn till fixed. på Kontakt-sidan hoppar sidan upp igen när man försöker att scrolla, mest troligt pga menyn. 

Footern är inte alltid i botten

Och, det är inte ett bugg, men om bilder inte är avsedda för press, så kan du använda lightbox eller ta bort länken fullständigt på bilder, så att man inte hamnar på en separat sida ;)

Det är ju som inga specifika "buggar" utan mer småfix!

Lycka till!

Michaela-N
2014-10-16 16:10
#4

Jag hittar inte det specifika stället i källkoden så man kan ändra menyn… :( Förstår inte heller vad du menar med bilderna? Att man kan klicka på dem? Om det är det du menar så har jag tagit bort det nu, tänkte inte ens på det ;-) Det kommer automatiskt när man lägger in bilder i wordpress.

Footern är inte i botten om inte sidan är tillräckligt lång… Vet du hur jag ändrar på det?

yeahsica
2014-10-16 20:30
#5

Du ändrar menyn genom att leta upp klassen och/eller id:t "skehead" i dina CSS-filer. Hittar det i filerna: http://klickahundcenter.se/wp-content/themes/invert-lite/style.css?ver=4.0 och http://klickahundcenter.se/wp-content/themes/invert-lite/css/bootstrap-responsive.css?ver=1.0.6. Kanske finns på något mer ställe, men hoppas det hjälper :)

Här kan du läsa om hur du fixar footern: http://www.cssreset.com/how-to-keep-footer-at-bottom-of-page-with-css/

Michaela-N
2014-10-16 21:35
#6

Ja som sagt, hittar hela header/navigation delen men vet inte vad det är jag ska ändra för att få det att funka som jag vill ;)

Annons:
yeahsica
2014-10-16 21:57
#7

"Jag hittar inte det specifika stället i källkoden så man kan ändra menyn… :(" tolkade jag som att du inte hittade var i koden du skulle ändra. Om du vill att menyn ska stanna högst upp på sidan när man scrollar ner tar du bort "position: fixed;", men det andra kan jag inte hjälpa dig med, hinner tyvärr inte titta på det.

Michaela-N
2014-10-17 15:30
#8

#7 Jag ändrade position till absolute men det hjälper inget mer än att menyn inte följer med. Logon krymper ändå när man scrollar. Tack ändå!

yeahsica
2014-10-17 18:14
#9

Jo, jag vet, sa ju att jag inte hann kolla på det ;) Men nu kan jag hjälpa dig. 

Leta upp "#header.skehead-headernav-shrink  #skenav a{ line-height: 51px; }" och ".skehead-headernav.skehead-headernav-shrink .logo { height:37px; margin-top:0;}" i filen style.css

och

".skehead-headernav.skehead-headernav-shrink{height:70px !important;}" i filen bootstrap-responsive.css och kommentera bort eller ta bort de raderna så kommer menyn vara lika stor hela tiden.

Men då kanske även menylänkarna behöver flyttas på så att det inte är så stort mellanrum mellan dem och botten av menyn.

Michaela-N
2014-11-15 21:04
#10

#9 Glömde svara på det här! Tack för hjälpen, nu är allt åtgärdat :)

Michaela-N
2015-02-20 23:05
#11

är det någon här igen som kan hjälpa mig med att ta bort den ljusgrå linjen under loggan? Borde ligga undr #navigation men hittar inte.

yeahsica
2015-02-20 23:52
#12

Om jag fattar dig rätt, ska du ta bort box-shadow under .skehead-headernav.

Michaela-N
2015-02-21 13:45
#13

#12 Ahh, såklart! Tack för hjälpen! :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: