Annons:
Etikettövriga-diskussioner
Läst 1443 ggr
Akerberg
2013-12-28 19:11

ASP hos Loopia

Hej, är det någon som är bättre på ASP än vad jag är?

Håller på att flytta min asp-sida från One till Loopia, men jag får det inte att fungera. Får upp felmeddelande syntax error. Jag har inte pysslat med ASP på flera år (min hemsida har fungerat utmärkt så jag har inte behövt engagera mig alls i koderna) och jag måste erkänna att jag glömt väldigt mycket. 

<% Set MinCon = Server.Createobject("ADODB.Connection") Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset") Set rsAntal = Server.CreateObject("ADODB.Recordset") MinCon.Open "DRIVER={MySQL};SERVER=mysql1462.loopia.se;DATABASE=aramennoc\_se;UID=aramennoc@a93861;PWD=xxxxx; " SQL =  "SELECT COUNT(\*) AS total, hast\_id FROM hast GROUP BY hast\_id" rs.Open SQL, MinCon SQLAntal = "SELECT COUNT(hast\_id) AS antal,COUNT(CASE WHEN bild\_url='' then null else bild\_url end) as bildantal FROM hast" rsAntal.Open SQLAntal, MinCon %>

Jag har såklart kollat så att alla uppgifter stämmer, så det är något annat som gör att det inte fungerar. Frågan är VAD?

Annons:
AktivaSiri
2013-12-29 20:32
#1

Du får inte upp vilken rad det är som felar i koden i errortexten?

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Akerberg
2013-12-29 22:22
#2

113, men det stämmer inte med det ovan då jag tagit bort allt som inte kändes relevant. Hela koden:

<% Set MinCon = Server.Createobject("ADODB.Connection") Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset") Set rsAntal = Server.CreateObject("ADODB.Recordset") MinCon.Open "DRIVER={MySQL};SERVER=mysql1462.loopia.se;DATABASE=aramennoc\_se;UID=aramennoc@a93861;PWD=xxxxxxx; " SQL =  "SELECT COUNT(\*) AS total, hast\_id FROM hast GROUP BY hast\_id" rs.Open SQL, MinCon SQLAntal = "SELECT COUNT(hast\_id) AS antal,COUNT(CASE WHEN bild\_url='' then null else bild\_url end) as bildantal FROM hast" rsAntal.Open SQLAntal, MinCon %>

Aramennoc.se




 


Så trevligt att just du tittade in på Aramennoc.se

 

Connemaraponnyn - 1000-tals stamtavlor och bilder


Just nu finns det <%=rsAntal("antal")%> hästar i databasen,
          varav <%=rsAntal("bildantal")%> har bild!
         
 Det vill säga, det finns bild på var  <%  Response.write  round( clng( rsAntal( "antal" ) ) / clng( rsAntal( "bildAntal" ) ), 2 ) %>:e häst!

 



Inga bilder lånas ut till såkallade internetstall.
Brott mot detta kan leda till fängelsestraff.

Besökare från och med 2009-06-01
free counters

     

http://aramennoc.se.loopiadns.com/ (main.asp)

Akerberg
2013-12-29 22:26
#3

Tillägg, allt fungerade som sagt som det skulle innan One slutade stödja asp. 

Nu efter flytten får jag samma felmeddelande på alla sidor där jag ändrat uppgifterna (Syntax Error rad xxx) och på de jag inte ändrat: Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified

/tack.asp, line 6

vilket ju är mer förståligt då det ÄR fel

AktivaSiri
2013-12-29 22:34
#4

Den klagar ju på JScript, det är inte VB som det är programmerat i? Har själv bara kodat VB och din kod känner jag igen men jag har inte en aning vad som skiljer sig mellan VB och Jscript.

Annars är väl ett alternativ att prova med try och Catch för att få fram mer ingående vad felet är.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Akerberg
2013-12-30 16:59
#5

Vad är VB och Jscript?

MichaelE
2014-01-01 19:10
#6

Var är koden på rad 113?

Annons:
Akerberg
2014-01-02 15:14
#7

DET felet är hittat. Saknades helt enkelt en %>  (Gömmer mig bakom en sten…)

Nu är det nästa fel på tur…

Expected ';'

/uppdaterat.asp, line 155

Set RS = MinCon.Execute(sql) ----^

Kodsnutten i fråga ser ut såhär:

<% sql = "SELECT DATE\_FORMAT(datetime, '%Y-%m-%d') AS datetime, id, text FROM updated ORDER BY datetime DESC" Set RS = MinCon.Execute(sql) WHILE NOT RS.EOF %>

Får samma fel på alla sidor. Alla sidor fungerade utmärkt hos One. Vad är det som gör att det inte fungerar hos Loopia?

MichaelE
2014-01-02 16:04
#8

Expected ; betyder att det saknas ; i slutet av raden. Men frågan är ju hur pass insatt är du i koden som du använder. Har du skapat den eller har du bara kopierat den? 

Om du inte har förstående för programmering så kan det bli svårt att lösa felen i koden.

Akerberg
2014-01-02 16:43
#9

Jag har provat att sätta ; i slutet av raden, och mitt i på olika ställen för säkerhetsskull när det inte funkade. 

Jag har gjort koden själv, 2005, men efter det har jag inte pysslat med asp alls. Börjar känna igen mig lite nu när jag får leta problem dock. Sidorna har ju fungerat prickfritt innan så därför är man lite ehrm… kodrostig. 

När jag gjorde koden hade jag en annan dator o ett program som färgkodade koderna så det var mycket lättare att se om något var fel (skrev koden själv, men fick hjälp av färgerna) nu har jag bara anteckningar

MichaelE
2014-01-02 16:51
#10

Okej, om koden är så pass gammal så kan det vara så att det är ASP och inte ASP.Net?

Moderna webbhotel stödjer oftast ASP.Net. När ditt förra webbhotell slutade stödja ASP, sade det all ASP eller bara ASP och inte ASP.Net?

Akerberg
2014-01-02 18:06
#11

Det är ASP, har aldrig sagt att det är något annat (därför ligger inte frågan i asp.net-kategorin heller). 

asp.net kan jag inte alls

MichaelE
2014-01-02 18:23
#12

Där har du problemet. Enligt följande sida hos Loopia så stödjer de ASP.Net 3.5 och 4.5. Dvs att de stödjer inte din ASP kod, tyvärr. Du måste skriva ihop en ny kod i antingen Visual Basic .Net eller C#.

Akerberg
2014-01-02 18:59
#13

Det har du rätt i =O 

Jag som tyckte jag läste avtalet så noga ändå just för att jag skulle byta pga ASP-n som inte fungerar hos One!

F----N säger jag bara. 

Vad finns det för bra svenska webhotel stödjer asp? Eller är det ett helt utdött språk som bara är till att glömma?

Annons:
AktivaSiri
2014-01-02 19:33
#14

Crystone och Citynetwork har stöd för ASP och har ju bra kampanj på 10 kr/månad för första året just nu.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Akerberg
2014-01-02 20:20
#15

Ska kolla o jämföra (o invänta svar från Loopia…)

MichaelE
2014-01-02 21:17
#16

Annars är det bara att lära ASP.Net.😃

Akerberg
2014-01-03 19:12
#17

Loopia stödjer asp säger de. Enligt supportern finns "några småfel" i koden, men eftersom det inte ingår i tjänsten så är det allt jag får veta =P

Såå… någon här som har en uppfattning om var det lilla semikolonet ska sitta? Jag har försökt bokstavligt talat överallt i kodsnutten nedan men får ändå samma felmeddelande. 

<% sql = "SELECT DATE\_FORMAT(datetime, '%Y-%m-%d') AS datetime, id, text FROM updated ORDER BY datetime DESC" Set RS = MinCon.Execute(sql) WHILE NOT RS.EOF %>
Akerberg
2014-01-03 19:38
#18

Jag löste det =D =D =D =D 

Fick en snilleblixt o testade, och det funkade på en gång, jag vågar knappt tro att det är sant =O

MichaelE
2014-01-04 01:39
#19

Aha, vad bra :-)

Upp till toppen
Annons: