Annons:
Etikettteoretiska-lösningar
Läst 1115 ggr
micki7878
2013-12-10 18:24

Alt text på bilder

Hej!

Jag vet inte om jag skriver på rätt forum nu men hoppas det.

Jag skulle behöva lite hjälp från någon kunnig med hur man skriver en alt text till en bild. Jag har sökt och sökt på nätet men hittar ingenstans hur man gör. För det är väl knappast så enkelt som att bara döpa sin bild till den alt text man vill ha? dvs, filnamnet.

Vore väldigt tacksam för svar:=)

Med vänlig hälsning micki

Annons:
MichaelE
2013-12-11 11:05
#1

Alt text

alt visas när bilden inte har laddats klart eller om bilden saknas helt.

title visar bildens titel ifall du sätter muspekaren över bilden.

Skowne
2014-01-30 13:05
#2

Alt text är också det folk med skärmläsare "ser".

micki7878
2014-01-30 14:08
#3

Jo jag vet vad det är, men skulle vilja veta om jag gör rätt.

Jag öppnar en bild i microsoft, högerklickar, klickar på formatera bild och där kommer alternativ text upp.

Jag skriver in min alt text. Men sen går bilden inte att spara,pga att det är ett dokument. Så ja tar bara bort bilden efter det att jag skrivit in alttexten och hoppas att det fungerar. Ett annat alternativ är att efter jag skrivit in alttxten så kan man "stoppa tillbaks" bilden från en flik där det står Picture och insert Picture, då letar jag bara upp bilden bland mina bilder och stoppar in den igen. Men även där blir det inte bekräftat att de blev sparat så jag vet inte om jag gör rätt. Någon som vet??

Med vänlig hälsning

MichaelE
2014-01-30 14:24
#4

Nu vet jag inte riktigt vad du är ute efter, syftar du på att en alternativ text ska visas på datorn eller på en hemsida? Om du syftar på datorn så bör du fråga dator iFokus. Om du syftar på hemsida så hr jag redan gett dig svaret i #1.

micki7878
2014-01-30 14:38
#5

Jag menar i seo samanhang på hemsida. Och jag vet inte riktigt om jag gör rätt när jag lägger in alt texten på en bild. Det är det jag vill veta. Jag skrev hur jag gjorde och nu vill jag veta om det är korrekt sätt att lägga in alttext på eller ej. Jag kanske har skrivit i fel forum? ber om ursäkt för det i så fall.

MichaelE
2014-01-30 18:21
#6

Som jag skrev, svaret finns redan i tråden. I HTML koden skriver du in:

Alt text

Du ska inte skriva in något på datorn eller något annat.

Annons:
micki7878
2014-02-01 13:38
#7

Så du menar att när jag lägger in den här koden så blir alla mina bilder på hemsidan alttextade? isåfall är det jätte bra,och mycket enklare än jag gjort. Jag har väl en 200 bilder som jag trodde jag måste sitta en och en med. Men så jag har fattat det rätt, jag har en webshop och vill få alttexter på mina bilder i seo samanhang. Då lägger jag bara in koden då?:)

MichaelE
2014-02-01 18:17
#8

Ja

micki7878
2014-02-02 13:28
#9

Stort Tack MichaelE!:=)

MichaelE
2014-02-02 23:51
#10

Varsågod:-)

Upp till toppen
Annons: