Annons:
Etikettövriga-diskussioner
Läst 1289 ggr
deeman
2013-01-23 10:14

Fundersam

Jag är lite fundersam om företagare över huvudtaget bryr sig om sin hemsida? Det finns fall där hemsidor är rena raama katastrofer, det finns hemsidor som gjorts med "klipp och klistra"-verktyg = Inte alls bra för Google, SEO eller företagets hemsida för den delen. Man får aldrig en god struktur och bra kod i sådan verktyg där man skapar en hemsida på någon timme eller mindre.

- Eller skapar och skaper…,jag ser det lite som fusk eftersom programet i fråga gör halva jobbet åt dig, du klickar ju bara, väljer och gör ev. justeringar osv.

- Är det sådana här aktörer som finns i branschen?
- Hör de hemma i branschen?

Tyvärr är svaret att det finns sådana aktörer i branschen och de hör naturligtvis inte hemma i branschen, i det riktiga fältet så att säga.

Droppen är när det sägas att de är proffs på vad de gör?
- Men det är de ju INTE alls, de är glada amtörer/hobbyister som väljer ut vad som passa där och går vidare och sätter något annat här och där
…klart.

De påstår att de gör allt resposivt?
- Det stämmer inte alls, inte något av projektten är responsvisa.

Var bara lite less på skiten då jag av en händelse kom in på en sida, något slags företag som gör hemsidor och mallar etc….

Rena skämtet tyvärr, ingen stor portfolio men kunder har ändå betalat för skräpet. Å företagarens sida(hemsidesskaparen) så tycker jag det är lite märkligt, och jag skäms….

Jag anser att det är ok på hobbynivå eller när man vill lära sig, leka sig fram lite i programet eller ha en sida som man inte är så noga med utan man vill bara ha upp något som är ok. Och att man uppdaterar den med tiden då man lär sig mer etc….

Men att seriöst lura på företagare, organisationer mm. sådant är fruktansvärt skrattretande.

Kände att jag ville lufta lite….

Vad anser ni andra kring detta fenomenet "klipp och klistra"?

Pengar = JA, visst

Seriöst = NEJ!

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
MichaelE
2013-01-29 14:13
#1

CMS i sig är det inget fel på (WordPress, Joomla etc) då de ger möjligheter till att kunna administrera sidan ordentligt från att byta logga till att lägga till nyheter enkelt.

När det kommer till dessa klipp och klistra programmen så är det lite fusk, det kan jag hålla med om. Dessa program kallas för övrigt WYSIWYG (What You See Is What You Get) program och kan vara riktigt bra för den som gör sin egen hemsida och inte bryr sig om kodningen samt att den inte innehåller några avancerade funktioner utom att bara visa sina familjebilder, typ.

Att använda dessa program som proffisionell webdesigner känns lite som att skjuta sig själv i foten, Det är viktigt att kunna koden bakom designen ifall det blir problem, annars kan det bli många dyra timmar att felsöka en design som man har byggt visuellt men inte med hjälp av syntax.

Jag kodar alltid allt för hand, på så sätt vet jag att designen inte innehåller några fel samt att jag testar alltid i 7 olika webbläsare.

deeman
2013-01-30 22:05
#2

CMS som t.ex WordPress och Joomla är ju inte direkt några "Klipp och klistra" varianter i den bemärkelsen som jag antyder med mitt inlägg.

Tvärtom, det är bra verktyg för CMS:er baserada webbplatser.

Sedan kan man tolka just benämningen "What You See Is What You Get" lite olika eftersom många verktyg i dag just är visuella verktyg men där man i stället kanske glömmer bort själva kodningen som ligger till grund för hemsidan.

Naturligtvis kan "klipp och klistra" -verktyg vara bra för den som bara vill han en hemsida. Men det finns både för och nackdelar här också som vi inte behöver gå in närmare på.

Jag gör som du,  och även validering utöver det, samt trimning av kod för att minska på text och syntax. osv. osv.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


MichaelE
2013-01-31 14:20
#3

Jo, det är viktigt att veta hur en hemsida är uppbyggd från grunden. Det var det enda sättet för mig att förstå mig på Wordpress var att bygga upp både grundmall och tema från grunden.

Tack vare det så kan jag nu problemsöka vid evetuella fel som kan uppstå i wordpress och det är sådant som är helt klart värt att kunna ifall man bygger sina sidor från grunden. Dessutom lär man sig så mycket mer då.

En annan sak med WYSIWYG och klipp-o-klistra är att de sidor som skapas använder väldigt mycket JavaScript (iaf sist jag tittade på sådana program) och hur blir sidan ifall man stänger av JavaScript i läsaren? Samt blir den vänlig för skärmläsare för de som ser dåligt eller är blinda? Man har absolut ingen kontroll över så viktiga saker. Jag försöker bygga så mycket som möjligt med CSS och lägger bara till effekter med hjälp av JavaScript. Har nyligen byggt upp en Dropdown meny med jQuery och CSS men fungerar ändå när man stänger av JavaScript.

Jag skulle se det som oprofessionellt att inte koda från grunden.

Upp till toppen
Annons: