Annons:
Etikettphp-mysql
Läst 1531 ggr
Sambuca
11/17/12, 12:42 PM

Behöver hjälp - cronjobs..

Hej.

Vår sport- och travsajt har samarbetsavtal med Svenska Spel och ATG och access till deras databaser.
Vi hämtar startlistor/odds från Svenska Spel och ATG via s k cronjobs.

Vi har fått ett mail från ATG som meddelar att vi måste uppgradera hämtningen av datafiler då nuvarande system slutar fungera efter helgen. ATG skickade också med en zippad fil med uppgraderingspaketet, vet bara inte var på servern j skall applicera detta. Tidigare programmerare som lagt in det från början är inte tillgänglig.

Någon därute som tror sig kunna hjälpa till med detta?

Annons:
[RadioMG]
11/17/12, 12:49 PM
#1

Jag vet inte vad det är för filer. Men för att köra cronjob så måste ju filen ligga i www mapp om du använder en utomstående tjänst, annars kan den ligga utanför www vilket är mer säkert.

Du skapar ett cronjob och pekar till filen, ställer in vilken tid du vill använda.

Sambuca
11/17/12, 12:57 PM
#2

Jo, i root-mappen (som ligger på en egen VPS-server) finns "cron-mappen"

ATG har skickat en zippad mapp som bl a. innehåller en massa XSD-filer med calendar, raceday  osv och jag antar att det är dessa som skall "bytas ut".

Jag blir bara inte klok på var dessa gamla filer finns och exakt vad det är som skall bytas ut. Om du får tillgång till servern och materielet som ATG skickat, tror du dig kunna lösa uppgraderingen då?

[RadioMG]
11/17/12, 12:59 PM
#3

Så vass är jag tyvärr inte så jag vågar mig på det. Men har du fått en zippad fil med likadana filer som ligger på servern så ska du säkert kopiera över de.

Sambuca
11/17/12, 1:16 PM
#4

Dom ÄR ju inte det, annars hade det varit en baggis att koiera över de gamla:-)..

Jagg får hoppas att någon annan härinne har klart för sig hur man går tillväga. Belöningen är god:-)..

[RadioMG]
11/17/12, 1:20 PM
#5

Fast är det en ny cronfil med? Isf är det förmoldigen bara att lägga över de och sedan peka cron till den nya filen.

Hade jag avrit som dig hade jag ringt svenska spel ist och bett de om hjälp. Eftersom det är spel du håller på med så ska du inte låta vem som helst komma åt din server.

[Fibbe]
11/17/12, 6:26 PM
#6

Ett cronjob är ju bara ett skript som ropar på en serverfil som sedan körs. Förmodligen har ATG gjort om denna serverfil och har skickat dig den nya med tillhörande filer.

Enklast är nog att höra av sig till ATG och fråga hur uppdateringen ska gå till. Finns det inga instruktioner i zip-filen eller mailet?

Som tidigare nämnt kanske det är lite känslig information i filerna eftersom de innehåller inloggningsuppgifter till ATGs server.

Annons:
Sambuca
11/17/12, 11:44 PM
#7

Hej igen och tack för svar.

Det finns instruktioner i den mapp som ATG skickat med men det är överkurs för undertecknad, det är därför jag behöver hjälp.

Och det är ingen känslig spelinformation ( se länk) utan bara anrop på startlistor och odds, samma info som man ser på skärmarna i spelbutiken.

http://www.plingdirect.com/page.php?pageid=10&race=1

Har pratat med ATG:s IT-support som menar att eftersom vi gjort applikationen själva så kan dom inte hjälpa oss (orkar inte).

[RadioMG]
11/17/12, 11:58 PM
#8

Sambuca: Kan du skicka ett PM till mgi med din e-postadress så ska jag hjälpa dig. Har en på Skype som är väldigt duktig och brukar vara aktiv kväll/natt.

[RadioMG]
11/19/12, 1:45 PM
#9

Hej

Har framfört det nu, han hör av sig till dig när han kommer hem efter utbildningen. Har du inte fått fixat det än så lär han fixa det. Han heter Tommy som kommer kontakta dig!.

Sambuca
11/19/12, 7:33 PM
#10

Tack för det..

Sambuca
11/21/12, 9:59 PM
#11

Hej igen RadioMG..

Det hände inte så mycket med den där Tommy som aldrig hörde av sig.

Nu är det kris..

[RadioMG]
11/21/12, 10:12 PM
#12

Va? Har han inte hört av sig.. Det är verkligen inte likt honom. Jag ska se om jag får tag på honom på Skype..

Upp till toppen
Annons: