Annons:
Etikettteoretiska-lösningar
Läst 1689 ggr
Heidi
2012-11-09 19:03

Kan WP-tema sega ner sida?

Har under lång tid upplevt stora problem med våra sidor som segar och som ofta ligger helt nere, enligt webbhotellet är det temat på den ena sidan som gör att sidan är seg, den andra har de inte hört av sig om. Jag misstänker serverfel eftersom man får upp serverfels ruta 500. Där står det att det är servern inte mitt nät eller hemsidan som är problemet.

Men min fråga är kan ett wordpress tema som skapades av en webbdsigner för ca 2 år sen vara så gammalt och sega ner en sida som webbhotellet påstår?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
MichaelE
2012-11-09 20:05
#1

Om den är två år gammal så är den baserad på WordPress 2 och inte 3 som finns ute idag (3.4.2 i dagsläget).

Om du har uppdaterat WordPress i sig till nyare, men om temat inte har uppdaterats i samma takt så är det god tid att byta ut temat. Du kan enkelt testa genom att byta tema och se ifall samma problem uppstår då. Det är också viktigt att uppdatera sitt WordPress till det senaste då säkerhetshålen som fanns i de äldre versionerna är borta.

Jag rekommenderar att du använder detta plugin så att du kan testa utan att det kommer se konstigt ut för dina besökare, allt de får är ett meddelande att sidan är nere pga konstruktion.

Ultimate Maintance Mode

Heidi
2012-11-09 20:13
#2

#1 Tack för svar!

Så alltså varje gång wordpress förnyar sig måste man uppdatera sitt tema som är specialbyggt för just ens hemsida? Det låter väldigt krångligt att behöva göra det hela tiden?

Tack för tips, skall kika via den sidan du rekommenderade.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[Fibbe]
2012-11-09 20:21
#3

Det kan definitivt sega ner sidan om det är ett dåligt byggt tema som ropar mycket på databasen.

Wordpress är i sig ett ganska segt och tungt system på grund av att det måste vara så pass dynamiskt. Med massor av plugin och teman blir det mer påtagligt. Wordpress är helt databasdrivet och ropar på databasen många många gånger vid varje sidladdning. Många plugin ropar också på databasen många många gånger. Databasfrågor är förhållandevis långsamma och blir det för många går det segt.

500 error kan bero både på servern och/eller på en bugg någonstans i wordpress. Det är ett väldigt ospecifikt error. Står det ingen förklaring också?

Lösning

Det finns många lösningar på problemet. Den billigaste är att installera ett till plugin ironiskt nog. Installera ett plugin som sparar databasfrågorna (En så kallad cache). På så sätt behöver wordpress inte ropa på databasen hela tiden.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av något av dessa cache-plugin. Men följande har fått vääldigt högt betyg:
http://wordpress.org/extend/plugins/w3-total-cache/

Heidi
2012-11-09 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Känns ju som att man behöver vara expert på programering m.m för att driva en hemsida trots att man inte alls kan och anlitat folk för att bygga hemsidan.

Skickar med en sprint screen på error 500 rutan jag får upp.

Har i alla fall installerat en cache pluginet nu.

Men tror ingen av er att det inte alls har med servern att göra? Har surftown, upplevde att sidan blev sämre när jag flyttade till dem. Och jag märker väll snart om det är det som är största problemet när jag får nytt webbhotel.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
2012-11-09 20:52
#5

Ps. Någon som är sugen på att uppdatera teman? Skicka gärna offert och eventuella frågor till kattfamiljen@gmail.com

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[Fibbe]
2012-11-09 20:54
#6

#4

Ett kraftfullare webbhotell kommer att göra problemen mindre. I alla fall ett tag. Surftown är väl inte känt för att vara übersnabbt.

Men, surftown håller på att gå över till ett helt nytt system. Ska vara klart senast 15 november. De lovar att hastigheten ska bli MYCKET högre. 600% snabbare.

Jag måste erkänna att jag ställer mig skeptisk till deras upgradering, men vi får se!

Tyvärr står det ingen ytterligare ang. 500 error på din bild.

Jag råkar ha tillgång till er ftp(vimeddjur) på grund av ett sammarbete med Maria. Jag kollade era error-loggar. De visar en hel del småfel i många plugin, vilken kan vara en bidragande orsak till att det går segt. Dock inget som borde ge error 500. Det kan ligga hos surftown, t.ex. att det blir för tungt och då slutar surftowns server att svara.

Annons:
Heidi
2012-11-09 21:07
#7

# 4 Det har inte alls varit några förbättringar för min sida (kattfamiljen) sen deras uppdateringar. Får ibland upp serverfel också där det står att litespeed elr vad deras nya server nu heter är Busy. Så jag tror jag är överflyttad till den men det suger.

Men hur rättar man till felen i plugin?

På bilden står det ju att felet ligger på servern, jag uppfattar det som att det är webbhotelets server som ej fungerar i alla fall. Som du skrev att sidan är tung så servern slutar svara för den orkar inte med.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[Fibbe]
2012-11-09 21:27
#8

#7

500 betyder "internal server error". Det betyder att felet blev på server-sidan. Wordpress körs på server-sidan så det kan lika gärna vara wordpress som gör fel som surftown.

De error som finns i plugin är väldigt uppenbara fel. Så det borde räcka med att uppdatera alla plugin så borde de vara fixade i nyare versioner.

Heidi
2012-11-09 21:33
#9

# 8

Tack då förstår jag lite bättre ang serverfel.

Och tack för info om plugin också Glad, med andra ord väldigt viktigt att uppdatera sina plugin.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
2012-11-09 21:46
#10

En till fråga, så hur ofta skall man då uppdatera sitt tema så det hänger med? Varje gång wordpress gör en ny version eller när det är en helt ny siffra på verisonen som tex nu är det 3.4.2 skall vi uppdatera temat igen då vid 4.0.0 ?

Eller tänker jag helt tokigt, är inte så teknisk som jag skulle vilja vara Tungan ute

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

MichaelE
2012-11-11 00:19
#11

#10 Temat ska uppdateras av skaparen, det vill säga att den gör sitt tema så optimerat som möjligt efter den senaste Wordpress versionen. Wordpress ska säga till ifall det finns en uppdatering, antar jag eftersom den gör det med allt annat.

Av vad jag såg i en annan tråd så ska ni byta hotell, till vilket? Annars tipsar jag binero som har snabba servrar och grymt bra respons när det kommer till supporten. Desutom är de klart billigare än surftown.

Heidi
2012-11-11 15:02
#12

# 11

Men om man anlitat någon som gör temat är det ju inte säkert den personen har möjlighet att hjälpa än igen Den personen som gjort mitt tema har tyvärr blivit sjuk och kan inte hjälpa mig tyvärr.

Men jag uppdaterar i adminpanelen men det gällde inte temat antar jag?

Vi tänkte först ta binero men de ville inte hjälpa till med överflyttningen så vi fick leta annat eftersom vi kände att vi inte klarar det själva. Det blir FSdata som vi snart flyttar till.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

MichaelE
2012-11-11 15:43
#13

Det är inte så svårt att göra en överflyttning, det räcker att någon kunnig kan hjälpa till och göra backup på databasen. Uppdateringen i Admin gäller enbart wordpress i sig, de övriga uppdateras under teman eller plugin. Jag vet inte vad för överenskommelse ni har angående temat, men denne borde uppdatera temat.

Annons:
Heidi
2012-11-11 19:27
#14

# 13

Fast ingen av oss är kunnig sånt här, i så fall skulle vi behöva anlita någon för överflyttingen, men vi fick det gratis på FSdata så det löste sig ju. Har hört gott om FSdata så hoppas på att det blir bra där.

Mitt tema har en godvän gjort till mig gratis som en tjänst till en vän helt enkelt. Nu är min vän sjuk så jag känner inte att jag kan tvinga min vän att uppdatera mitt tema när jag behöver. Jag får helt enkelt anlita någon och jag undrar fortfarande hur ofta man bör göra det?

Jag är somsagt inte alls särskilt teknisk så saker som verkar enkla kanske inte är så enkla för mig därav mina frågor.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

MichaelE
2012-11-12 14:45
#15

Om ett tema är skapat för WordPress 2.xx så bör det uppdateras för att vara optimal med 3.xx och nästa uppdatering bör vara för 4.xx. Alltså ska inte temat uppdateras så ofta, såvida den inte innehåller en massa fel och buggar så att den måste uppdateras pga det.

Heidi
2012-11-12 18:14
#16

# 15 Tack för info Glad

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: