Annons:
Etikettjavascript-jquery
Läst 1396 ggr
Vi med djur
2012-10-10 15:40

Adventskalender på webbsida

Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med en sak. Jag ska göra en adventskalender på  min webbtidning vimeddjur.se. Varje dag ska besökarna kunna öppna dagens lucka om tävla om olika priser. Jag har använt mig av paintshop pro för att göra kalendern. Men när det kommer till att spara filerna och sätta ihop dokumentet så har jag fastnat. Här är länken till guiden hur man ska göra http://bjermo.se/tutorials/psp/kalender/tut_kalender.htm . Jag har sparat alla bilder i en mapp och så står det att man ska göra dokument till alla luckorna. Var skapar jag dessa dokument och hur kopplar jag ihop dokumenten med bilderna. Vidare står det att jag ska öppna html –dokumentet. Men var ska jag öppna det – menar de inne i wordpress?

Är det möjligtvis någon här som kan hjälpa mig?

Vänliga hälsningar

Maria Fabach


Annons:
[Fibbe]
2012-10-10 16:11
#1

Det här ska vi nog kunna reda ut.

Det ser ut som att denna guide förutsätter att allt ligger i samma mapp. Vad jag förstår skapar paintshop ett html-dokument när du sparar ditt arbete.

Du har alltså en mapp full med bilder och en html-fil som heter julkalender2012.html eller vad du sparat den som.

Du kan högerklicka på den .html-filen och välja: Öppna med… (Engelska: Open with…).
Välj att öppna med notepad. Då får du upp html-koden som paintshop genererat. Följ guiden och klistra in javascriptet i -taggarna. Spara och stäng note-pad.

Nu kan du öppna din .html-fil i webbläsare och testa. Dubbelklicka på den eller högerklicka->Öppna med -> Internet Explorer/Firefox/eller vilken webbläsare du använder.

Vi med djur
2012-10-10 17:06
#2

Hej, tack för ditt svar. Det verkar som om jag har sparat alla bilder i html -filer, så det blir 24 stycken. Om jag börjar med att öppna den första filen och klistra in koden. Vr sparar jag det sen. Ska jag sparar alla filer separat eller bakar jag ihop dem på något sätt.

Mvh

Maria


[Fibbe]
2012-10-10 17:20
#3

Du borde ha 25 html-filer. En för varje lucka och en för själva kalendern. Det är den med kalendern du ska ändra i. Filerna ska vara sparade separat.

thenameless
2012-10-10 23:03
#4

Kan man inte ganska enkelt fixa det med en tabell (table) samt länkar till thumbnails?

Låt siffran länka till en bild som man kan förstora genom thumbnail principen. old schooö men borde funka utmärkt. Jag har visserligen inte testat men i teorin så…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: