Annons:
Etikettövriga-diskussioner
Läst 1828 ggr
Mrjag
2012-10-08 17:29

Programmera i python

Någon mer än jag som lär sig programmering i python. Jag är dock värsta nybörjaren :)

Annons:
MichaelE
2012-10-08 23:48
#1

Då är min fråga, programmerar du för program, plugin eller för webben? För just webben verkar det inte vara något stort språk (jämfört med php, asp.net samt ruby).

[Fibbe]
2012-10-09 22:20
#2

Är det Django du pysslar med?

Har inte sysslat med python för webben, men i övrigt har jag programmerat en del python. Är ingen expert men det verkar som språket växer. Linköpings universitet bytte i år ut Lisp till Python som första programmeringskurs för civilingenjörer i datateknik och it-elever. Det var förmodligen en blanding av pensionerad lisp-professor och för att python blir mer populärt.

MichaelE
2012-10-09 23:22
#3

Grejen med Python är ju att det är ett dynamiskt programmeringspråk som är enklare men också lika plattformsoberoende som Java.

Mrjag
2012-10-10 08:04
#4

Hej,

Jag gör bara en kurs, Jag gör ingen riktig programmering. Har precis börjat lära mig om loopar. Är mer en hobby som jag gör emellanåt.Läste att Python skulle vara ett av de enklare språken därför valde jag det.

[Fibbe]
2012-10-10 15:59
#5

#4

Det stämmer nog. Python är bra på så sätt att det tvingar indentering, tabbar i början på raderna. Koden blir alltid snygg i Python! Om du lär dig andra språk är det väldigt bra att hålla samma standard.

Många nybörjare strundar i indenteringen och då blir allt väldigt svårt när man ska ändra något i koden.

Skowne
2012-10-18 00:47
#6

Kan varmt rekommendera www.codeacademy.com, finns flera olika kurser bl.a just python.

Annons:
Upp till toppen
Annons: