Annons:
Etikettövriga-diskussioner
Läst 2110 ggr
[Nuuuskamuikkunen]
2012-03-15 11:40

Sommarkurs!

Hej!

Nu hoppas jag att jag skriver i rätt forum. Det är som så att jag söker sommarkurser och vill lära mig grunderna i att programmera. Min fråga är helt enkelt: vilket språk är bäst att börja med? Det jag kan välja mellan är:

C++ G1n
Java

Andra tips och förslag i hur man bäst kommer igång med programmering mottages hjärtligt.

Annons:
[Nuuuskamuikkunen]
2012-03-15 11:45
#1

Glömde C#

eukaryoter
2012-03-19 15:25
#2

Java på Linné.. Underbar sommarkurs på distans. ska läsa den själv till sommaren.

Min senaste lansering - Letssnap.se - Let's snap är en ny webbplats för att hitta och komma i kontakt med nya vänner som använder Snapchat / KIK.

[Nuuuskamuikkunen]
2012-03-19 21:02
#3

Trevligt! Varför just java, tycker du?

[Fibbe]
2012-03-22 13:31
#4

Hej hej!

Jag skulle nog också säga Java. Det är lätt att lära sig och har ett stort bibliotek för det mesta, även grafik för operativsystemsoberoende programmering. C# och java är väldigt lika. Kan du java kan du relativt lätt översätta dina kunskaper även till C#.

C#, Java och C++ bygger alla från grunden på C. Därför har alla språk samma princip. Jag kan alla dessa språk, jag lärde mig dem i ordningen: Java, C#, C och C++. Egentligen spelar det ingen roll vilket du väljer. Men Java och C# är lättare att komma igång med. Man behöver inte förstå så mycket i början eftersom det finns program som sköter allt tekniskt, som att importera paket osv…

Java har fördelen att även kunna köras i webbläsaren via en så kallad Applet, det används ofta till mycket krävande grafik eller säkra applikationer, så som onlinepoker osv.

[Nuuuskamuikkunen]
2012-03-22 21:22
#5

A-ha! Det är så det förefaller sig alltså. Intressant. Tack så väldigt mycket för ditt inlägg Fibbe :)

MichaelE
2012-05-21 14:10
#6

Med både C# och Java kommer du långt. Jag läser till dataingenjör där både C, C++ och Java ingår så jag lägger till C# för att ha ett så bred programmeringskunskap som möjligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: